Att leva i ett mångkulturellt samhälle har många fördelar, inte minst då man sysslar med bemanning stockholm och vill se till att en arbetsplats ska bli så mångfacetterad som möjligt. Undersökningar har visat att

arbetsplatser med blandade kulturer ofta har mycket starka fördelar i jämförelse med dem som är mer unisona. Exempel på saker som har positiv inverkan på en mångkulturell arbetsplats är det faktum att det finns anställda som talar många olika språk, vilket kan öka företagets potential på den internationella marknaden, liksom att man får fler idéer och infallsvinklar i olika ämnen. Man bör aldrig underskatta fördelarna med variation.

Det finns dock också saker som man bör vara extra aktsam mot då olika kulturer har olika värderingar och inställningar. Som chef eller projektledare bör man därför alltid se till att vara välinformerad, och som medarbetare är det aldrig fel att fråga. Det spelar ingen roll om man är svensk eller invandrare; så länge man håller ett öppet sinne och inte är rädd för att ställa frågor och undersöka så blir det aldrig missförstånd.

Några exempel på hur saker och ting kan gå vansinnigt fel när det kommer till kulturellt vett och etikett kan man hitta redan i England, som inte är så väldigt olikt Sverige. Här finns det allt ifrån typiska gentlemen i plommonstop till tuffa punkare, men vad de alla delar gemensamt är artigheten. Att säga please och thank you hör till vardagen och brittiska barn får lära sig att säga tack innan de lär sig går. Arbetar man med en anglosax är det därför viktigt att man alltid är artig och om man inte känner varandra är det vanligt att tilltala varandra med efternamn snarare än förnamn.

Detta gäller även om man arbetar med olika asiater, där man också håller ganska hårt på niande och efternamn. För att göra saker extra komplicerade finns det i Thailand regler om hur man ser på den man tilltalar; om man pratar med en överordnad bör man buga så att man ser upp till personen i fråga, och man bör aldrig rikta sina fotsulor mot någon över huvud taget.

Greker brukar i allmänhet anses vara varma och ganska chosefria men även här kan man göra en kollega förbannad utan att mena det. En grek anser att det mest förolämpande man kan göra är att visa en annan person handflatan och man bör aldrig säga nej till en gåva. Om en kollega bjuder på en sötsak eller en drink så bör man därför aldrig tacka nej då det anses vara bland det mest skymfande man kan göra. Vill man inte äta eller dricka den så räcker det med att man tackar och sedan ställer ifrån sig det man fått.

Author tobias
Published
Categories Uncategorized
Views 663

Världskultur Nyheter