Tarmen suger

Vad vi har i vår mage i form av magbakterier styr vårt mående mer än mycket annat. Ny forskning visare att tarmbakterierna hjälper vårt fysiska mående mycket mer än vad man tidigare trott. Dålig tarmflora, med för få eller rent av fel bakterier kan leda till stora besvär, man kan drabbas av diabetes, cancer och fetma. Problemen med dålig mage kan och leda till deppighet, då magen bestämmer över produktionen av hormonet serotonin. Det finns många

hälsofördelar att tänka på vad man äter och inte.

Kan man göra något själv? Det kan man, man kan äta viss mat, tillföra goda tarmbakterier och undvika mat som främjar dåliga bakterier. Forskningen vet inte vilka bakterier och exakt mängd av tarmbakterier som är idealt i tarmen, det är troligt att balansen är olika för alla människor. Därför kan man inte heller säga att just så här ska du tänka och göra och att göra ändringar av sin kost är ingen garanti för att få en bra tarmflora.

Glöm alla quickfix

Om man tror att något ska gå snabbt i magen så har man inte förstått processen. Det tar lite tid att få dom bra tarmbakterierna att trivas. Finns det några knep? Javisst, probiotika och fibrer.

Dem bästa fibrerna hittar du hos grönsakshandlaren. Grön banan, kall kokt potatis, baljväxter, broccoli och olika kålsorter är utmärkta som fibrer. Det som går att är rått är bra, problemet är att dessa grönsaker genererar mycket gas i tarmen och kan leda till känsla av uppblåsthet och oönskade gaser. När man kokar grönsakerna så försvinner vissa vinster med näringen och fibrerna, men det kan det vara värt för att slippa alltför svåra gasbesvär.

Ät inte de snabba kolhydraterna

Det finns helt enkelt dålig hälsokost för bakterierna i magen.

Processad mat, mycket fett och massa socker i vår mat har gjort att man inte har samma magbakterier i magen som fanns tidigare. Det man först och främst ska undvika är vitt mjöl och sockret.

Undvik onödig antibiotika

Antibiotika slår ut både dom goda och dåliga tarmbakterierna i magen. Därför är det bra att inte ta antibiotika i onödan. Om man ändå måste äta penicillin så kan man hjälpa tarmen med probiotika, det är positivt att ta probiotika samtidigt som antibiotika-kuren.

Är hälsokost dyrt

Som med mycket annat så är dem första inköpen av råvarorna lite dyra, men över tid så är en kostomställning mycket billigare än att är skräpmat. För att få ihop sin ekonomi är Ekonomisy.se en sida man kan få bra tips på för att få spara lite pengar.

Drick kaffe på morgonen

Hur viktigt är inte kaffet på morgonen. Koffein har goda egenskaper som motverkar allvarliga sjukdomar som typ två diabetes och alzheimers.

Ät mer grönsaker

Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att grönsaker är bland det viktigaste en person kan äta. Att frysta grönsaker skulle vara mindre bra för oss än färska är inte säkert sant. En god idé är att har grönsaker i frysen redo för olika typer av goda rätter som kan lagas.

Author tobias
Published
Categories Uncategorized
Views 278

Världskultur Nyheter